lauantai 30. elokuuta 2008

Minäkin olen heinälatolainen

Hei kaikille, Lankapirtin Matleena täällä. Minäkin olen Heinäladon sadonkorjuuporukassa. Olen ensikertalainen sukkasadossa niin kuin yleensäkin missään Blogistanian tempauksessa. Ehkäpä juuri siksikin odotan niin innolla sadonkorjuun alkua.

Olen pitkän linjan käsityöläinen, kun olen koko ikäni (yli 60 v) tehnyt kaikenlaisia käsitöitä, milloin mikäkin on kiinnostanut tai jotain on tarvittu. Viime vuosina neuleet ovat saaneet ykkössijan ja nyt eläkeläisenä minulla on siihen aikaakin käytettävissä ihan mukavasti. Mitään isoja neuleita en halua tehdä - no huiveja, isojakin, tikuttelen kyllä - , joten sukka poikineen syntyy käsissäni. Voikin sanoa, että minulla on aina sukanteko kesken. Joitakin vuosia sitten minulla oli kirjoneulekausi, mutta nykyään teen mieluummin erilaisia pintaneuleita sukkien elävöittämiseksi.

Sukkasatoon olen valmistautunut pitämällä muutaman päivän tauon sukkien tekemisessä, viimeiset valmistuivat 27.8. Mitään tarkkaa suunnitelmaa minulla ei ole sukkasadon varalle, mutta tilaussukistahan se on hyvä aloittaa. Tilauksia taitaa olla puolisen tusinaa. Niiden jälkeen sitten sen verran, mikä tuntuu kivalta määrältä. Hyväntekeväisyyteen menee kokonaissadosta varmaan osa niiden nyt jo toimittamista odottavien sukkien kanssa. Olen myös hankkinut materiaalia valmiiksi, ettei tarvitse kaupoissa juoksemiseen kuluttaa kallista työaikaa.


Nämä 7veikka-langat hain Euromarketista, kun olivat mukavassa tarjouksessa. Tilaussukista useimmat on toivottu tehtävän nimenomaan tästä langasta. Nämä ovat hyvänä lisänä entisiin 7veikka- ja Nalle-varastoihini. Lisäksi on hankittu pari kerää Villamokan Mokkasukkaa. Ne pilkistelevät tuossa alapuolella näkyvässä ranneroikottimessa.

Ranneroikotinhan on kovin tärkeä apuväline käpälänlämmittimiä tehtäessä, kun niin siinä voi niin helposti kuljettaa kutimensa minne vain. Myös tämän tein ihan sukkasatoa silmällä pitäen. ;)

Puikotkin järjestin jo! Siis, kuten huomaat, kaikki on valmiina, kunhan vain maanantaiaamu koittaa. Kuulumisiin!

Ei kommentteja: